سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض مصرف الکل

مصرف الکل و نوشیدنی هایی که در آن دزی از الکل وجود دارد می تواند به شدت سلامتی ما را تحت الشعاع قرار دهد. با وجود هشدارهایی که به جوانان و سایر مردم در زمینه عدم مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی داده می شود هنوز هم شاهد مصرف آن ها هستیم. در این مطلب می خواهیم به برخی از عوارضی اشاره کنیم که خوردن الکل با درجه خلوص بالا و یا نوشیدنی های الکل دار ممکن است برای ما ایجاد کنند.

 

کاهش سرعت عکس العمل های مغزی

زمانی که الکلی که در این نوشیدنی ها وجود دارد توسط بدن جذب می شود اتفاقی در بدن می افتد. یکی از این اتفاق ها کند شدن سرعت پردازش های مغز است. این مورد به شدت می تواند خطرناک باشد. فردی که الکل مصرف کرده است هرگز نمی تواند در پاسخ به سوالی که از او می پرسید جواب درستی به شما بدهد. و ممکن است با صحبت های نادرست حتی آبرویش را از دست بدهد. کاهش سرعت عملکرد ذهن همچنین می تواند باعث شود فرد عکس العمل خوبی به اتفاقات نداشته باشد. و نتواند به درستی کاری را در آن لحظه انجام دهد. یک مثال واضح از این موضوع در زمان رانندگی است. آمارها به خوبی نشان می دهد که افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند تا چه اندازه می توانند سلامتی خود و دیگران را در زمان رانندگی به خطر بیندازند. بسیاری از تصادف های سنگین رانندگی توسط کسانی انجام شده است که چنین نوشیدنی های مضری را مصرف کرده بودند. کسانی که عکس العمل خوبی در لحظه رانندگی نداشتند و حتی جانشان را به خاطر مصرف الکل و یا نوشیدنی های الکلی در زمان رانندگی از دست داده اند.

 

افزایش فشار خون و حتی سکته قلبی!

زمانی که الکل خالص استفاده شده در این نوشیدنی ها جذب می شود و وارد خون می شود سرعت حرکت مایع قرمز رنگ خون در رگ ها افزایش می یابد. افزایش فشار خون به شدت می تواند خطرناک باشد. این اتفاق می تواند باعث شود قلب ما برای همیشه از حرکت بایستد. یکی از بدترین اتفاقاتی که در این زمان می تواند بیفتد این است که فرد دچار سکته قلبی شود. حتما می دانید که سکته قلبی نیز خود می تواند باعث مرگ آنی فرد شود. و حتما شنیده اید که خیلی ها در اثر همین سکته قلبی جان خود را از دست داده اند. سالانه افراد زیادی در اثر سکته قلبی جان می بازند. و تعداد زیادی از این افراد نیز سکته قلبی را به دلیل مصرف مشروبات الکلی تجربه کرده اند. این افراد با نوشیدن الکل یا نوشیدنی های دارای الکل خود باعث مرگ خویش شده اند. و می توان گفت این کار خود می تواند نوعی خود کشی نیز باشد. هر چند فرد در لحظه نوشیدن شاید هرگز به این موضوع فکر نکرده باشد.

 

از کار افتادن پانکراس یا عملکرد نادرست پانکراس

یکی از مهم ترین اعضای بدن ما پانکراس است. پانکراس همان لوزالمعده است و می تواند قند خون ما را کنترل نماید. مصرف زیاد الکل می تواند این عضو را با مشکلات بسیار بسیار جدی رو به رو سازد. به خصوص افرادی که اعتیاد به نوشیدن الکل دارند دچار مشکلات لوزالمعده یا همان پانکراس می شوند. بالا و پایین شدن قند خون ممکن است سبب مشکلات جدی تر شود. همچنین باعث می شود که این افراد شکم های بزرگی پیدا کنند و به شدت چاق شوند.

 

کاهش سطح هوشیاری و دمای بدن

مصرف الکل باعث شود سطح هوشیاری فرد پایین تر بیاید. و خیلی افراد اصلا به همین دلیل به سراغ الکل می روند. چرا که نمی خواهند متوجه اتفاقاتی شوند که برایشان افتاده است. گویی می خواهند به صورت موقت وارد دنیایی بدون مشکل شوند. دنیایی غیر واقعی که عمر آن خیلی زود نیز تمام می شود. گاهی در نتیجه ی این کاهش سطح هوشیاری فرد وارد یک حالت کما و یا بیهوشی می شود. برخی افراد نیز ممکن است به دلیل مصرف حجم زیاد الکل هرگز از این کما خارج نشوند. و یک مرگ دردناک که خود عاملش هستند را تجربه نمایند. کاهش دمای بدن یکی از دلایلی است که باعث این اتفاق خطرناک می شود.