سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر کرونا بر شیوه کسب و کار و داد و ستد دنیا

همه می دانیم که از زمان پیدایش ویروس کرونا چقدر تغییر کرده ایم. چه کسی فکر می کرد ویروسی به این کوچکی تاثیرات به این بزرگی بگذارد. به خصوص ما ایرانی ها عادت زیادی به دور همی داشتیم. عادت داشتیم که زیاد به یکدیگر سر بزنیم. دیدار بزرگترها و اقوام در ایام تعطیل و عید نوروز یکی از فرهنگ های قدیمی ماست. اما به خاطر کرونا مدت زیادی را در خانه ماندیم و تنها به تبریک عید از طریق اکتفا کردیم. خیلی از ما در این چند سال حتی از حال یکدیگر اصلا خبری نداشتیم. این ویروس مجبورمان کرد که در خانه بمانیم. همه کارهایمان را مجبور بودیم تا جایی که می شد بدون بیرون رفتن از خانه انجام دهیم. بسیاری از شرکت ها حتی بانک ها خدمات آنلاین ارائه کردند. دیگر حتی برای تعویض کارت های بانکی مجبور نبودیم که از خانه خارج شویم. همه چیز جور دیگری انجام می شد. کرونا نه تنها بر روی خلق و خوی مردم و فرهنگ ها و بلکه در شیوه های کسب درآمد تاثیرات زیادی گذاشته است. تاثیراتی که تا ابد خواهند ماند و برخی از آن ها نیز باعث شد که اقتصاد کل دنیا به شکل دیگری تغییر پیدا کند.

این ویروس تاثیرات زیادی را بر روی اقتصاد کل دنیا گذاشته است. شاید این دوره را آیندگان به دوره سخت اقتصادی یاد کنند. دوره ای که مردم در آن تنها سعی می کردند چیزهایی را بخرند که به زنده ماندنشان کمک می کرد. ماسکها و دستکشها چه فروش بی سابقه ای پیدا کردند. اولویت خرید مردم تغییر کرده بود. اما برای زندگی چیزهای دیگری هم نیاز بود. شیر و دوغ و نان و... که برای خریدش مجبور بودیم که در صف های درازی بایستیم. اما اپلیکیشن هایی آمدند که حتی خرید اینترنتی نان را هم ایجاد کردند. دیگر همه چیز جور دیگری شده بود. به شدت به وب سایت ها و اینترنت وابسته بودیم. به شدت مجبور بودیم که همه چیز را اینترنتی و به صورت غیر حضوری انجامش دهیم. بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی اقدام به ارائه خدماتشان به صورت غیر حضوری کردند. کارهایی که هرگز فکرش را نمی کردیم به این راحتی انجام شود به سبب کرونا آنلاین شد. خیلی از ما راحت تر شدیم و همه چیز به یکباره متحول شد.

وبسایت های پزشکی به خصوص برای فروش کالاهای کرونایی به شدت زیاد شده بودند. رقابت شدیدی بین وب سایت ها در سئو سایت پزشکی به وجود آمده بود. یعنی فروش کالای پزشکی آن قدر مهم شده بود و نیاز مردم شده بود که خیلی ها دوست داشتند این جور کالاها را بفروشند. وب سایت های پزشکی در هیچ دوره ای رقابتی تا این اندازه سخت را تجربه نکردند. حتی خیلی ها شغلشان را تغییر دادند.

این موضوع یعنی این که همه چیز آنلاین شود خیلی عالی بود. و مدت ها پیش باید این فرهنگ در بین ما جا می افتاد. پس کرونا تنها به آن کمک کرد. مردم را مجبور کرد که خریدهایشان را اینترنتی انجام دهند. مجبورشان کرد که یاد بگیرند چه طور در وب سایت ها خریدی را ثبت کنند. پس وب سایت ها بیش از پیش مهم شده بودند. کم کم کار به جایی رسیده بود که هر کسی که وب سایت نداشت و نمی شد از او اینترنتی خرید کرد به ورشکستگی دچار شد. پس خیلی ها مجبور شدند که شروع کنند و تغییری در کسب و کارشان و شیوه درآمدشان به وجود بیاورند. و مجبور شدند وب سایتی داشته باشند. هر که زودتر از این یعنی قبل از کرونا وب سایت داشت شش هیچ از دیگران جلو بود. کسانی هم که در این مدت کارشان را شروع کردند سختی زیادی کشیدند و هزینه ها صرف کردند. اما از حذف شدن کسب و کارشان جلوگیری کردند.

به خصوص فروشگاه های اینترنتی در این مدت بسیار شدند. رقابت به شدت زیاد شده بود. از آنجایی هم که سئو هم سختی های زیادی دارد این افراد مجبور بودند بیش از پیش زحمت بکشند. افزایش رقبا بر رتبه گرفتن و دیده شدن این وب سایت ها به شدت تاثیر گذاشته بود. البته خیلی ها حتی شده با پیامک و اس ام س و مدل های مختلف تبلیغات وب سایت خود را معرفی کردند. و توانستند در این بازار سخت فروشی حتی کم برای خودشان دست و پا کنند. و البته این افراد پس از اتمام کرونا نیز فروش خواهند داشت. چرا که فرهنگ خرید مردم به کل تغییر کرده است. به گونه ای که در تلاش هستند کمتر برای خرید به بازار بروند و دوست دارند با کم ترین زمان ممکن محصولی که می خواهند را با بهترین قیمت بخرند.

از این پس فروشگاه ها خیلی مهم تر از پیش می شوند. حتی اگر کرونا هم تمام شود. مدل خرید مردم تغییرات زیادی داشته است. خیلی از کسانی که ساعت ها برای خرید در فروشگاه ها می گشتند امروز دیگر تنها با چند کلیک ساده چیزی که می خواهند را می خرند. همه مجبور شدند کار کردن با اینترنت و وب سایت ها را یاد بگیرند. قطعا از این پس رقابت چیزی بیش از رتبه ها و دیده شدن است. و قطعا هر کس طراحی سایت اختصاصی تری داشته باشد فروش بهتری را می تواند از آن خودش کند. چرا که باید حرفی برای گفتن داشته باشد. باید تفاوت هایی داشته باشد که به کمک آن ها بتواند از رقیبش بیشتر دیده شود و دیگران او را انتخاب کنند.

کرونا باعث اتفاقات بدی شد. خیلی ها عزادار شدند. خیلی ها در خانه نشستند و دوری از عزیزانشان را تحمل کردند. اما چیزهای خوبی را هم به ما یاد داد. و مجبورمان کرد خیلی از اشتباهات و فرهنگ های غلط را حذف کنیم. یاد گرفتیم که از هزینه های گزاف برای مجالس ختم و عروسی و... پرهیز کنیم. یاد گرفتیم می شود زندگی را ساده تر گرفت. و یاد گرفتیم چطور به شیوه های مدرن کسب درآمد کنیم.